לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00  ברוכים הבאים! 

מדור ימי הפורים

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
ליל הסדר בירושלים תשע"ט

לשון הזהב

מאת הרב נתנאל רענן - nr054845@gmail.com

 

כל הזכיות שמורות

 

 

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

י' – וְאִם־מִן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה וְאִ֧ם מִן (פסוק יד, ג ו) כׇּל־לְבֹנָתָ֑הּ (ב ב, טז) וְאִם־מִנְחָ֥ה (שם ה) וְאִם־מִנְחַ֥ת (שם ז) יָרִ֣ים מִמֶּ֑נּוּ (ד ח, יט).
13/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

ג' – וְקִצֵּ֣ץ פְּתִילִם֒ – הצא"ד בדגש חזק מפני שבאה אחרי תנועה קטנה.
וּבְת֣וֹךְ הַשֵּׁ֑שׁ – ייתן לב לבטא הה"א בתיבת הַשֵּׁשׁ כמשפטה שלא תיבלע עם הכא"ף שבתיבת וּבְתוֹךְ ויישמע כאומר וּבְתוֹ כַשֵּׁשׁ. וכן כל כיוצא בזה.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

ד' – אִֽישׁ־אִ֥ישׁ – מנהגינו שיזקוף מעט תיבת אִישׁ הראשונה למרות שמנוקדת בטעם מוליך, וכן בכל מקום שבאו שתי תיבות דומות ברצף. וכנראה הטעם שלא יישמע אִישִׁישׁ.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

י"א – אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר – אף שתיבת מֹשֶׁ֥ה במארכה, המנהג הידוע בקריאה לזקוף בתיבה זו מעט. וכן בכל המקומות שמופיע כך במקרא. ואולי הטעם כדי שלא יישמע מֹשֶׁלֵּאמֹר כתיבה אחת.
20/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּצַוֶּה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּצַוֶּה

א' – וְאַבְנֵ֥ט תַּעֲשֶׂ֖ה – יבחין בקריאתו בין מבטא האות טי"ת בסוף תיבת וְאַבְנֵט למבטא קריאת האות תי"ו בתחילת תיבת תַּעֲשֶׂה, ולא יבלע אחת מן האותיות.
14/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּרוּמָה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּרוּמָה

י"ב –וְיָצַ֣קְתָּ לּ֗וֹ – תיבת וְיָצַקְתָּ מלעיל בשונה מהפסוק בהמשך הפרשה (כו לז) וְיָצַקְתָּ֣ מלרע. ולכן תיבת לּוֹ בדגש מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה וְעָשִׂ֥יתָ לּ֛וֹ (פסוק כד ועוד).
27/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִשְׁפָּטִים

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִשְׁפָּטִים

ל"ג – וְנָֽפַל־שָׁ֥מָּה – תיבת וְנָפַל מלעיל. וטעם הדבר כמו שכתבתי בפרשת מקץ על הפסוק שָׁא֣וֹל שָֽׁאַל־הָ֠אִישׁ (בראשית מג ז). ל"ו – נַגָּ֥ח הוּא֙ – ייתן לב לא לאבד הה"א בתיבת הוּא, וכן בכל כיוצא בזה.
24/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת יִתְרוֹ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת יִתְרוֹ

א' – אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ – ייזהר לא לאבד בקריאתו את האות ה"א.
ב' – לַאֲלָפִ֑֔ים – כאן תיבת לַאֲלָפִים הלמ"ד בפתח, ובפרשת כי תשא (לקמן לד ז) לָאֲלָפִ֔ים הלמ"ד בקמץ.
24/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

ח' – בִּרְאֹתָ֥ם מִלְחָמָ֖ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אֲשֶׁ֨ר רְאִיתֶ֤ם (יד יג) אֲנָשִׁ֤ים מִמֶּ֙נּוּ֙ (טז כ) עִם־מֹשֶׁ֔ה (יז ב) יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה (שם יא).

17/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

ד' – אִם־מָאֵ֥ן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אַתֶּ֣ם מְבַקְשִׁ֑ים (פסוק יא) וְגַם־מִקְנֵ֜נוּ (פסוק כו) בֶּן־נֵכָ֖ר (יב מד) פֶּֽטֶר־רֶ֖חֶם (יג יב,טו).
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

כ"ה – וַיַּ֨ךְ הַבָּרָ֜ד – ייתן לב לא לבלוע בקריאתו את האות ה"א בתחילת תיבת הַבָּרָד, וכן כל כיוצא בזה. ופעם אמר לי זקן בקי אחד שעל כגון זה המליצו רבותיו את הפסוק אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה .
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

י' – לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי – תיבת אָנֹ֗כִי מלעיל וההטעמה בנו"ן. אע"פ שהכלל שנמסר במסורת התיג'אן שתיבת אָנֹכִי מוטעמת מלעיל רק בטעמים אתנחא סוף פסוק זקף קטן וזרקא, ישנם שבעה מקומות יוצאים מהכלל וזהו אחד מהם.
26/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיְחִי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיְחִי

כ"ח – שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה לְפֶ֥שַׁע עַבְדֵ֖י (נ יז) עַל־לִבָּֽם (שם כא).
13/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּגַּשׁ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּגַּשׁ

ז' – יָֽלְדָה־לִּ֖י – תיבת יָלְדָה מלעיל והלמ"ד בתיבת לִּי בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן (מה יז) בְּאֵ֣רָה שָּׁ֑בַע (מו א) יָֽלְדָה־לּוֹ֙ (שם כ) אַ֥רְצָה גֹּֽשֶׁן (שם כח) הָֽבָה־לָּ֣נוּ (מז טו).
12/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִקֵּץ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִקֵּץ

י"ב – וַיִּפְתׇּר־לָ֖נוּ – התי"ו בקמץ ולא בחולם מפני המקף. ובטעם הדבר כתבתי לעיל בפרשת חיי־שרה קחנו משם.
י"ח – וִיפֹ֣ת תֹּ֑אַר – תיבת וִיפֹת מלרע למרות קירוב הטעמים.
12/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּשֶׁב

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּשֶׁב

ב' – שְׁבַע־עֶשְׂרֵ֤ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרק אִם־מָשׁ֥וֹל (פסוק ח) וְהַבּ֣וֹר רֵ֔ק (פסוק כד) לֶֽאֱכׇל־לֶחֶם֒ (פסוק כה) אֲנָשִׁ֨ים מִדְיָנִ֜ים (פסוק כח).
25/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּשְׁלַח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּשְׁלַח

ח' – וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ – כאן תיבת וַיַּחַץ בטעם מפריד, ולקמן (לג א) וַיַּ֣חַץ בטעם מוליך.
י"א – וְעַתָּ֥ה הָיִ֖יתִי – יבטא היו"ד בתיבת הָיִיתִי כמשפטה שלא יישמע הָאִיתִי.
20/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּצֵא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּצֵא

ג' – וְגָלְל֤וּ אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ – כאן תיבת הָאֶבֶן בפשטא. ולקמן (פסוק ח) וְגָֽלְלוּ֙ אֶת־הָאֶ֔בֶן בזקף, ובהמשך (פסוק י) וַיָּ֤גֶל אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ בפשטא. ו' – בָּאָ֖ה – מלרע, ולקמן (פסוק ט) בָּ֗אָה מלעיל, ועיין רש"י.
13/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תּוֹלְדֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תּוֹלְדֹת

כ"ט – אִם־תַּעֲשֵׂ֨ה – השי"ן בצירי שלא כמשפטה.
אַתָּ֥ה עַתָּ֖ה – יבחין בין מבטא האל"ף למבטא העא"ן.
7/11/2018

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת חַיֵּי שָׂרָה

ג' – וַיָּ֙קׇם֙ אַבְרָהָ֔ם – כאן תיבת וַיָּקָם בפשטא ולקמן (פסוק ז) בדרגא.
ט' – יִתְּנֶ֥נָּה לִּ֛י –הלמ"ד בדגש חזק מדין דחיק. וכן נְתַתִּ֥יהָ לָּ֖ךְ (פסוק יא) יֶשְׁךָ־נָּא֙ (כד מב) יָֽלְדָה־לּ֖וֹ (שם מז).
1/11/2018
  1. לעמוד הבא
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק