לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לשון הזהב

מאת הרב נתנאל רענן - nr054845@gmail.com

 

כל הזכיות שמורות

 

 

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַר

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַר

ל' – אֲשֶׁר־ל֣וֹ (לא) חֹמָ֗ה – מנהגינו לזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא.
ל"ה – וְהֶֽחֱזַ֣קְתָּ בּ֔וֹ – תיבת וְהֶחֱזַקְתָּ מלעיל והבי"ת בתיבת בּוֹ בדגש חזק מדין אתי מרחיק.
14/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אֱמֹר

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אֱמֹר

כ' – מְר֥וֹחַ אָֽשֶׁךְ – מנהגינו לקרוא כאילו כתוב מְרוֹוַח וכן בהמשך הפרשה צָר֙וּעַ֙ (כב ד) יקרא כאילו כתוב צָרוּוַע. ועיין מה שכתבתי בתחילת פרשת תזריע.
8/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קְדֹשִׁים

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קְדֹשִׁים

ג' – וְאָבִיו֙ – יבטא הוא"ו בסוף התיבה כמשפטה שלא יישמע וְאָבִיב. וכן בכל מקום.
ה' – תִּזְבָּחֻֽהוּ – ייתן לב לא לבלוע בקריאתו את האות ה"א בסוף התיבה שלא יישמע תִּזְבָּחוּ.
5/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אַחֲרֵי מוֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אַחֲרֵי מוֹת

ל"ד – וְהָֽיְתָה־זֹּ֨את – תיבת וְהָיְתָה מלעיל והזא"ן בתיבת זֹּאת בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה תִּֽהְיֶה־זֹּ֥את (יז ז).

10/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת זֹאת תִּהְיֶה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת זֹאת תִּהְיֶה

ל"ה – וּבָא֙ אֲשֶׁר־ל֣וֹ הַבַּ֔יִת – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא.
ל"ו – וְאַ֥חַר כֵּ֛ן – תיבת וְאַחַר מלעיל מדין נסוג אחור.
29/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תַּזְרִיעַ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תַּזְרִיעַ

ד' – וּשְׂעָרָ֖ה לֹא־הָפַ֣ךְ לָבָ֑ן – כאן וּשְׂעָרָה בלא מפיק ה"א, ולקמן (פסוק כ) וּשְׂעָרָ֖הּ הָפַ֣ךְ לָבָ֑ן במפיק ה"א. וסימנך וּשְׂעָרָה "לֹא" הָפַךְ לָבָן בלא מפיק.
7/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

י"ח – וְאֶת־הַתִּנְשֶׁ֥מֶת – השי"ן בפתח סגול כמשפטה, ובהמשך הפרק (פסוק ל) וְהַתִּנְשָֽׁמֶת השי"ן בקמץ מפני סוף הפסוק וכן בפרשת ראה (דברים יד טז).
29/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת צַו

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת צַו

ז' – ל֥וֹ יִהְיֶֽה – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן בהמשך הפרק ל֥וֹ יִהְיֶֽה (פסוק ח) ל֥וֹ תִֽהְיֶֽה (פסוק ט) ל֥וֹ יִהְיֶֽה (פסוק יג) ל֧וֹ תִהְיֶ֛ה (פסוק לג).
21/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

י' – וְאִם־מִן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה וְאִ֧ם מִן (פסוק יד, ג ו) כׇּל־לְבֹנָתָ֑הּ (ב ב, טז) וְאִם־מִנְחָ֥ה (שם ה) וְאִם־מִנְחַ֥ת (שם ז) יָרִ֣ים מִמֶּ֑נּוּ (ד ח, יט).
13/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

ג' – וְקִצֵּ֣ץ פְּתִילִם֒ – הצא"ד בדגש חזק מפני שבאה אחרי תנועה קטנה.
וּבְת֣וֹךְ הַשֵּׁ֑שׁ – ייתן לב לבטא הה"א בתיבת הַשֵּׁשׁ כמשפטה שלא תיבלע עם הכא"ף שבתיבת וּבְתוֹךְ ויישמע כאומר וּבְתוֹ כַשֵּׁשׁ. וכן כל כיוצא בזה.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

ד' – אִֽישׁ־אִ֥ישׁ – מנהגינו שיזקוף מעט תיבת אִישׁ הראשונה למרות שמנוקדת בטעם מוליך, וכן בכל מקום שבאו שתי תיבות דומות ברצף. וכנראה הטעם שלא יישמע אִישִׁישׁ.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

י"א – אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר – אף שתיבת מֹשֶׁ֥ה במארכה, המנהג הידוע בקריאה לזקוף בתיבה זו מעט. וכן בכל המקומות שמופיע כך במקרא. ואולי הטעם כדי שלא יישמע מֹשֶׁלֵּאמֹר כתיבה אחת.
20/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּצַוֶּה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּצַוֶּה

א' – וְאַבְנֵ֥ט תַּעֲשֶׂ֖ה – יבחין בקריאתו בין מבטא האות טי"ת בסוף תיבת וְאַבְנֵט למבטא קריאת האות תי"ו בתחילת תיבת תַּעֲשֶׂה, ולא יבלע אחת מן האותיות.
14/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּרוּמָה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תְּרוּמָה

י"ב –וְיָצַ֣קְתָּ לּ֗וֹ – תיבת וְיָצַקְתָּ מלעיל בשונה מהפסוק בהמשך הפרשה (כו לז) וְיָצַקְתָּ֣ מלרע. ולכן תיבת לּוֹ בדגש מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה וְעָשִׂ֥יתָ לּ֛וֹ (פסוק כד ועוד).
27/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִשְׁפָּטִים

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִשְׁפָּטִים

ל"ג – וְנָֽפַל־שָׁ֥מָּה – תיבת וְנָפַל מלעיל. וטעם הדבר כמו שכתבתי בפרשת מקץ על הפסוק שָׁא֣וֹל שָֽׁאַל־הָ֠אִישׁ (בראשית מג ז). ל"ו – נַגָּ֥ח הוּא֙ – ייתן לב לא לאבד הה"א בתיבת הוּא, וכן בכל כיוצא בזה.
24/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת יִתְרוֹ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת יִתְרוֹ

א' – אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ – ייזהר לא לאבד בקריאתו את האות ה"א.
ב' – לַאֲלָפִ֑֔ים – כאן תיבת לַאֲלָפִים הלמ"ד בפתח, ובפרשת כי תשא (לקמן לד ז) לָאֲלָפִ֔ים הלמ"ד בקמץ.
24/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

ח' – בִּרְאֹתָ֥ם מִלְחָמָ֖ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אֲשֶׁ֨ר רְאִיתֶ֤ם (יד יג) אֲנָשִׁ֤ים מִמֶּ֙נּוּ֙ (טז כ) עִם־מֹשֶׁ֔ה (יז ב) יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה (שם יא).

17/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

ד' – אִם־מָאֵ֥ן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אַתֶּ֣ם מְבַקְשִׁ֑ים (פסוק יא) וְגַם־מִקְנֵ֜נוּ (פסוק כו) בֶּן־נֵכָ֖ר (יב מד) פֶּֽטֶר־רֶ֖חֶם (יג יב,טו).
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

כ"ה – וַיַּ֨ךְ הַבָּרָ֜ד – ייתן לב לא לבלוע בקריאתו את האות ה"א בתחילת תיבת הַבָּרָד, וכן כל כיוצא בזה. ופעם אמר לי זקן בקי אחד שעל כגון זה המליצו רבותיו את הפסוק אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה .
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

י' – לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי – תיבת אָנֹ֗כִי מלעיל וההטעמה בנו"ן. אע"פ שהכלל שנמסר במסורת התיג'אן שתיבת אָנֹכִי מוטעמת מלעיל רק בטעמים אתנחא סוף פסוק זקף קטן וזרקא, ישנם שבעה מקומות יוצאים מהכלל וזהו אחד מהם.
26/12/2018
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק