לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

מדור ראש השנה

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

מתחדש חידון התנ"ך הארצי למבוגרים לאחר הפסקה של 30 שנה

25/05/2010

כלת חידון התנ"ך העולמי לשנת תש"ע היא אור אשואל תחי' מכפר סבא. בתו של ידידנו עו"ד שמעון אשואל הי"ו, שהיה סגן חתן התנ"ך העולמי בשנת ה'תשמ"ג. בהחידונים למבוגרים האחרון שהתקיים בשנת ה'תשכ"א זכה מוהר"ר יחיא אלשיך זצ"ל.

לפניכם  מידע המתפרסם בנוגע לחידון התנ"ך למבוגרים! שיתקיים בחנוכה תשע"א...

האם גם הפעם יהיו מתמודדים מק"ק תימן? ימים הקצרים יגידו...

חדש! לוח נביאים וכתובים יומי - תש"ע תשע"א
להורדת קובץ pdf לחץ כאן
להורדת קובץ וורד לחץ כאן


דו שיח באחד הפורומים ברשת

 

הכלה אשואל היא מעדת תימן, מעניין לבדוק כמה מהחתנים הקודמים וכן מהמתמודדים הם תימנים, צריך לעשות מחקר איך המוח שלהם מצליח לקלוט תנ"ך בעל פה, הרבה תימנים גם יודעים "בעל פה" איזה אות היא שווא נע/נח, דגש וכו' כאילו שזה פתוח להם מול העיניים, ואני לא מדבר על כאלו שנולדו בתימן. אשריהם.

_____________

 

זה כי אצל התימנים ילדים מגיל  8  בערך מתחילים לקרוא בתורה וההפטרה ונותנים להם לחזור על פסוקים שכבר נקראו כדי שילמדו ואין בעל קורא אלא כל אחד קורא לבד ויש גם מתרג'ם

_____________

 

אעזור לך בהבהרת התעלומה.

 אז ככה קודם כל ילד תימני הולך ל"מארי" אשר מלמדו תורה, ממש כבימי קדם. יושבים 30 (פחות או יותר ) ילדים צווחניים תחת עינו הפקוחה של המורי, ותחת שבטו מתנהלים להם הלימודים ,כאשר הוא מדקדק עם הילד קלה כבחמורה.

 

דבר שני, מסורת הקריאה בתנ"ך, לפחות בבית מור אבי היתה חובה ,רצינו או לא רצינו, לא היתה ממש בחירה חלפו שנים עד שהבנתי איזה נכס עצום זה . מיד לאחר סעודת שבת של הבוקר היינו מתיישבים לקרוא כמה פרקי תנ"ך על פי סדרו בנעימה וסלסול.  .בחגים הנושאים משתנים כאשר בפסח קוראים שיר השירים עם תרגום יונתן בן עוזיאל, בשבועות כמובן מגילת רות, בסוכות קוראים את קהלת, ומשלי לומדים בימי העומר, כאשר פרקי אבות גם נכללים ביניהם בעיקר בסוף. מיותר לציין ששיר השירים נקרא כל שבוע  בימי שישי לפני מנחה. כך למעשה סיימתי 6 פעמים את התנ"ך כולו .

 

לגבי הניקוד. מכיון ובבית הכנסת אין בעל קורא , אלא כל אחד קורא לעצמו , הרי היא שבושה לטעות . בטח לא כאשר כל מתפללי בית הכנסת ממש אורבים למוצא פיך שמא חלילה תטעה אז יוכלו לתקנך בקול המהום זועף.

ולכן הדגש יודגש תמיד. וכל כללי בגד כפת בראש המילה כולל כל כללי השווא אם נח הוא או נע שגורים אצל כולם כמעט מיכנית.

 

יתירה מזו,  ישנה טכניקה שאפילו להפתעתי בנות תימניות עושות כדי לדעת מהו הניקוד הנכון, האם צירה או סגול ,האם פתח או קמץ , פשוט להפוך את המילה להברה התימנית ולנקדה כראוי וכדבעי.

 

קוריוז מעניין שנתקלתי בו בישיבה, כאשר יש פסוק שאין לו מקור מיד המגיד שיעור תר אחרי תימני שיבוא ויאמר לו היכן הפסוק . 

 

אשרי העם שככה לו.

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
3. ראשוני (6/06/2010 21:30:33)
2. אהרן (25/05/2010 22:04:44)
1. יניב (25/05/2010 20:45:46)

עוד מאמרים וכתבות

מדור

הרב גמליאל

מדור הרב גמליאל
מדור

איש ימיני

מדור איש ימיני

מדור שתילי זיתים

מדור

שתילי זיתים

מדור שתילי זיתים

מדור אורחות הלכה

אורחות

הלכה

מדור אורחות הלכה

מדור שרש המנהג

מדור

שרש המנהג

מדור שרש המנהג
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק