r הקשר הישיר בין הפרשה וההפטרה - נוסח תימן

הקשר הישיר בין הפרשה וההפטרה

23 ינואר

הפטרת כי תבוא – "קומי אורי כי בא אורך"


 


השבת היא השבת הששית משבעת שבתות הנחמה. גם השבת נקרא בהפטרה מנבואות הנחמה של ישעיה הנביא. הפעם רואים באופן ברור את הקשר בין פרשת השבוע להפטרה. קשר זה בא לידי ביטוי בשני אופנים. הראשון – מצות ביכורים, והשני – ללכת בדרך ה'.


חלק ראשון – מצות הביכורים: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁםוּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן …וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ": המקבילה הנבואית למצוה זו המורה לנו על אמת קיום התורה הנצחית שבאה לידי ביטוי בתיאור מופלא : "שִׁפְעַת גְּמַלִּים תְּכַסֵּךְ בִּכְרֵי מִדְיָן וְעֵיפָה כֻּלָּם מִשְּׁבָא יָבֹאוּ זָהָב וּלְבוֹנָה יִשָּׂאוּ וּתְהִלֹּת יְהוָה יְבַשֵּׂרוּ.. כָּל צֹאן קֵדָר יִקָּבְצוּ לָךְ אֵילֵי נְבָיוֹת יְשָׁרְתוּנֶךְ יַעֲלוּ עַל רָצוֹן מִזְבְּחִי וּבֵית תִּפְאַרְתִּי אֲפָאֵר".


חלק שני – ללכת בדרכי ה': הקב"ה הזהיר אותנו במעמד הר גרזים והר עיבל כי אם נעשה הישר בעיניו – "יִפְתַּח יְהֹוָה לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם לָתֵת מְטַר אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ וּלְבָרֵךְ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה. וּנְתָנְךָ יְהֹוָה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב וְהָיִיתָ רַק לְמַעְלָה וְלֹא תִהְיֶה לְמָטָּה כִּי תִשְׁמַע אֶל מִצְוֹת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ" : אך אם להיפך – גם קללות אלו יצטרפו חלילה לקללות אשר ב"תורת כהנים". כמו כן, עוד מוטיב שחוזר בפרשה כאיום על מעשינו הרעים הוא – הנחשת והברזל : "וְהָיוּ שָׁמֶיךָ אֲשֶׁר עַל רֹאשְׁךָ נְחשֶׁת וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר תַּחְתֶּיךָ בַּרְזֶל " הפיצוי על דבר כואב זה אשר ניתן לנו בגלותינו הוא : "תַּחַת הַנְּחֹשֶׁת אָבִיא זָהָב וְתַחַת הַבַּרְזֶל אָבִיא כֶסֶף…" אולי ניתן גם לפרש ולהמשיך את המשך הנבואה המבטא את השינוי המשמעותי של היותינו עובדים תחת עבודה זרה בארצות העמים בשנות גלותינו והמהפך העתידי לעבוד את ה'. זאת בא לידי ביטוי בפרשה: "וֶהֱפִיצְךָ יְהֹוָה בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ עֵץ וָאָבֶן:" והמהפך הוא בהמשך הפס' בישעיה – "…וְתַחַת הָעֵצִים נְחֹשֶׁת וְתַחַת הָאֲבָנִים בַּרְזֶל:"


יהי רצון שיקויים בנו מאמר הכתוב: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם לְמַעַן תַּשְׂכִּילוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן:", ואם אכן כך נביא את עצמנו להכרה כזו – הבטיחנו הקב"ה כי "הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי יְהוָה בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה".

0