r פרוייקט "ערֵבים" - כדי שנוכל להביט להם בעיניים! - נוסח תימן
  • 03-6781444
  • א-ה 10:00-21:00 | יום ו' 9:00-14:00
  • בירנבוים 26 בני ברק

פרוייקט "ערֵבים" – כדי שנוכל להביט להם בעיניים!

23 ינואר



פרוייקט "ערֵבים" – כדי שנוכל להביט להם בעיניים!


להורדת העלונים לחץ כאן


 


השאלה הקורעת


אחרי ההלם, הזעזוע, התחושה האיומה כי קץ העולם בא והכאב הלופת המנסר עמוק עמוק בלי להרפות – אחרי כן מגיע רגע של אמת. אותו אדם שעד אתמול היה עסוק באלפי תכניות והיום התגלתה בו המחלה הממארת, ר״ל, מתפנה להביט מסביב. לראות מה עשה עד היום, מה לא עשה, מה נשאר אחריו – – –


אפילו חרב חדה מונחת, ואסור להתיאש, והתקווה מפעמת, והאמונה בכוחן של תפילה ותשובה, כשאדם יודע את הגרוע מכל הוא מתחיל להתבונן סביבותיו.


והדבר הראשון שהוא רואה הם בני משפחתו – האוצרות היקרים שהפקיד הקב״ה בידיו, משפחתו בה השקיע כל כוחו ואונו, תמצית חייו, ציפור נפשו. ילדיו… ילדיו הפעוטים, אשתו שתצטרך להיות להם גם אב וגם אם, ביתו שישאר כספינה שאבד קרבניטה.


האם יכולים אנו לרדת לעומק מחשבותיו של מי שאולי כבר קיבל כרטיס מעבר לעולם שכולו טוב, והוא במיטב שנותיו?! האם אנו יכולים להבין את מצולת הכאב, את תהומות היגון, את הצער הנוקב – – בשל החשש להשאיר משפחה שלמה ללא משען ומשענה?!


וברגע הקשה הזה, בדקות הנוראות הללו, בתחושות  האיומות המכות המאיימות לבלוע אותו כליל אל תוכן – שם עולה ונוקבת, עולה וזועקת, עולה ותובעת השאלה האחת:


“חתמת ל״ערבים״״?!


נכון. יש לו להתכונן לעמוד לפני בי״ד של מעלה, ולהלחם בכל כוחו על הרגעים שאולי כבר אוזלים משעון חייו, ולסדר את עניניו ולכתוב צוואה… אבל כל אלו נראים אחרת, לגמרי אחרת, כאשר הוא יודע שלפחות מבחינה כלכלית משפחתו מסודרת, שלפחות הם לא יצטרכו להתבייש ברבים, שיוכלו להשיא את ילדיו בכבוד ואין הסכנה הרוחנית אורבת להן כל כך… במשפחות הנאבקות על לחם – אי אפשר לקחת אברך לעזור לילד מתקשה. ילד מתקשה ללא עזרה עלול חלילה לפזול החוצה, לרדת מרמתו הרוחנית, לאבד את מקומו… במשפחות שאין כסף לקנות ביגוד מינימלי – עלולות הנערות לחפש מקורות אחרים… הסכנה הרוחנית היא אולי החמורה ביותר, אבל ניתן לעצור בה אם רק יש יכולת…


לפחות הוא יודע שמשפחתו כן תוכל, הוא יודע שעשה ככל אשר יכול בקשר אליהם.


והשאלה הזו חוזרת ונשאלת, כאשר ל״ע נלקח לבית עולמו בעל בעמיו, כאשר נקטפת אם צעירה בדמי ימיה, כאשר משפחה מגלה כי אחד מראשיה חולה אנוש. שואלים ההורים, שואלים הסבים, שואלים האחים והגיסים, כי התשובה נוגעת אליהם אישית. האם נכרך בהם עתה העול של המשפחה האומללה, האם יצטרכו לעזוב את הכוללים ולצאת לגיוס כספים, האם יצטרכו להפוך את העולם על פיו – או שאולי הקרן קיימת בס״ד, הגביה נעשתה כבר בחשאי, לכל יתום ויתום מוכנים ועומדים כבר דמי פרנסתו ודמי נישואיו?!


לא רבים הם הרעיונות שהוכיחו את עצמם באופן מיידי ומושלם כל כך בהסטוריה. גדולי הדור שצפו את הפונטציאל הגדול הטמון ב״ערבים״ – עבדו בכל כוחם כדי לממשו. אולי בהתחלה הציבור עוד לא קלט למה, בעצם, נזעקו גדולי הדור לתקן תקנה שלא היתה מימות עולם. היו כאלה – יישר כוחם – שצייתו גם בלי להבין, וכאשר גדולי הדור חתמו בעצמם והורו לכל העם לעשות כן – לא שאלו שאלות…


לא צריך להסביר!


אבל היום כבר כמעט אין צורך להסביר. כל אדם ששמו הופיע בעיתון בתוך מודעת אבל גרר בהכרח את השאלה: חתם או לא חתם?!  ואם נפטר האיש אחרי מחלה קשה, דנו האנשים בינם לבין עצמם: הספיק לחתום או לא הספיק, חלה לפני כן – או שיכול היה לחתום טרם נודע לו הדבר… וכן הלאה. הציבור שבע את הקרנות והבכי שהן מביאות עמן, את הצער האנוש הקורע את הלב. גם יכולת התמיכה של קהל יחסית קטן לא הכילה את הצרכים העולים עד השמיים. באופן טבעי, יש כאלה התורמים לכל קרן, משום שהם חשים מחוייבות לסייע למשפחה שמטה רגלה, ויש אחרים המנצלים את כספי מעשרותיהם לענינים אחרים, כמו אחזקת תורה ומצוות מסויימות. באופן קבוע העול נופל על אותם אלו שתורמים…


רעיון “ערבים״ נתן תשובה מושלמת לכל הבעיות. גם בלי עלונים, בלי מבוכות וללא חשיפה מיותרת, העול מתחלק בין כל החותמים, ולפיכך הוא קטן בהרבה (במהלך השנה גבו פחות מ-3 $ לכל יתום, ובסך הכל לא יותר מ40$ לכל השנה כולה. סכום של כ-165 ₪ עבור אחזקת כל היתומים של השנה – הוא סכום פעוט, לדעת כולם. אמנם אי אפשר להשליך מנסיון שנה אחת על השנה שאחריה, ויתכן שהמספר צפוי, ר״ל, לעלות באחוזים מסויימים, אבל הכוון ברור. ברור – ונמוך!!!). בצורה כזו גם מי שאינו מעוניין לחתום על “ערבים״ על חשבון כספי המעשרות שלו – יכול לשאת את ההוצאה הזו בכוחות עצמו!


גם הדחוקות ביותר


האם יש אישה שלא תשמח לוותר על חפץ אחד במהלך השנה, ובלבד שמשפחתה תהיה חתומה ל״ערבים״?


האם יש ילדים שלא יעדיפו לוותר על שלושה ספרים, על גלידה לשלושה חגים, על נסיעה לים פעם אחת – ובלבד שגם הם יחתמו, עם ברכת אריכות הימים השמורה לחותמים?!


כי השאלה הקורעת נשאלת בסתר ליבם של רעיות וילדים – גם כשהאב בריא ושלם. כל ילד רוצה לדעת שאבא שלו דואג לו, חושב על עתידו, עושה מה שהוא יכול, בשבילו. במיוחד מול התופת המשתוללת במחנה, ר״ל.


הוצאה של סכום  פעוט כזה אפשרית לכל אחד. אפילו בבתים הקשים ביותר, אלו הנתמכים על ידי קופות הצדקה אשר בכל אתר ואתר, אנשים חופשיים להתנהג בכספם כהבנתם, אמנם במסגרת הגבולות ובצמצום רב ככל האפשר. גם במשפחות האלה – חתימה ל״ערבים״ תתקבל בהבנה על ידי קופות הצדקה… משפחה שתעדיף לצמצם עוד קצת את הוצאותיה, ולהשתמש במאות השקלים הבודדות האלה כדי להיות חתומה על “ערבים״ – בשום אופן לא תסומן כבזבזנית! (קופות הצדקה העירוניות לא יכולות, כמובן, להעניק לכל משפחה נתמכת את סכום הכסף הדרוש לחתימה על “ערבים״. אבל במסגרת התמיכה יכולות המשפחות לנוע לכאן או לשם, להעדיף נעל על פני בגד או לוותר על שניהם לטובת “ערבים״!)


ואסור, לגמרי אסור לשכוח את התועלת הרוחנית העצומה… גם אם לפי חלק מהדעות אין אלו מעשרות, מצוות צדקה מהודרת יש כאן לכל הדעות! זכות עצומה של להעמיד עצמו לעזר לכל יתום באשר יהיה – יש כאן לכל הדעות! מוכנות והקדשה והשקעה עבור צרכי אלמנות ויתומים – האם מישהו יכול לאמוד ערכם של אלו?!


כל מי שחתם ל״ערבים״ יודע שחלק מן הדמעות של המשפחות מוכות השבר – נחסך, בזכותו. דמעות של צער ובושה, של קושי לשאת עינים אל הציבור ולהראות ברחוב. בסל הקשיים הלא פשוטים שיש למשפחה שנגדע ראשה – מי יכול להעריך את ההקלה שבמניעת כל אלו?!


משפחות שחוו על בשרן טרגדיה של יתמות, אבל קושי כלכלי לא נלווה אליה (יש גם כאלה, בחסד ד׳) – מספרות סיפורים אחרים לגמרי… אפשר להעזר, ניתן להקל על החיים, יש הרבה מאוד דברים שיכולים לסייע, במיוחד בשעת עריכת שמחות, ולא כל צעד מלווה בהתחבטות קורעת.


ואחרי שהתועלת העצומה הזו התבררה ללא ספק, הולך וגובר הקושי להקים קרן למי שלא חתם על “ערבים״. (והקושי הזה נצפה מראש על ידי גדולי הדור, ואף על פי כן). כאשר יש אפשרות אחרת – אפשרות העלונים והמודעות והתמונות הופכת למרה שבעתיים… הקושי לאסוף מן הציבור, עם ישראל קדושים שנתבעים ונותנים בכל זאת – גובר והולך…


והצער, הצער הוא ללא נשוא —


גדולי הדור לקחו גם את הקושי הזה בחשבון. הם ידעו שכך יהיה, אבל למרות כן, כאשר כל כך הרבה משפחות תזכינה לסגולה מיוחדת לאריכות ימים, כאשר יתמעטו הצרות בס״ד (והמציאות המפעימה מוכיחה שכך אכן למעשה, בלי עין הרע) – כאשר גם אלו שמידת הדין היתה מתוחה עליהם ייעזרו באופן מהיר ונוח, מכבד ומושלם – כאשר כל זה יקרה, יהיו מעטים אשר יתקשו עוד יותר…


אחרי הכל, בדרך כלל זו היתה הבחירה שלהם. לבחור בטוב – ולחתום ל״ערבים״ כהוראת גדולי הדור, או שלא לעשות כן.


ועל הבחירות המוטעות, עצוב כל כך וקורע לב, משלמים ילדים קטנים שלא חטאו.


ומה איתנו?


שנה עברה ל״ערבים״. במשך השנה הזו – כך נדמה – התמעטו הקרנות. פחות יתומים היו השנה מאשר בשנים שקדמו לה. זכות “ערבים״ הגנה על הדור. המשפחות שזכו והיו שותפות לעשיה המבורכת הזו תקבלנה את שכרן משמיים…


אבל מה עם השאר?


האם אנחנו חתמנו כבר? האם כל אחד מהאחים והאחיות, הגיסים והגיסות, הדודים, הידידים – כל מי שיש לנו השפעה עליו – האם כל אלו חתמו כבר?!


האם כל אלו שקרובים אלינו מספיק כדי שאכפת יהיה לנו מהם – האם כל אלו עשו למעם משפחתם וילדיהם את הצעד הכל כך מתבקש הזה?


כל אחד צריך להשפיע…


יש לנו השפעה. איש לא יכול לומר:״אין זה עסקי״… משיחות שמתגלגלות בכולל ובחדר מורות, במקום העבודה וגם בגינת השעשועים – משיחות כאלה כבר חתמו אנשים רבים. נקל לתאר את עגמת נפשו של מי שאולי היו חותמים בגללו והוא לא אמר, וקרה מה שקרה, קל לשמוח בשמחתו של מי שדירבן והשפיע, ובזכותו חתמו אנשים ונושעו משפחות.


כל העולם כולו בחתימה אחת: גם ציות לגדולי הדור, גם סגולה לאריכות ימים, גם מצווה צדקה עצומה, גם כל מה שאנחנו מסוגלים לעשות בשביל היקרים לנו ביותר, אם חלילה יפקוד האסון. ושלא נדע מצרות!


 


תקנון הפרוייקט


1. רישום לפרוייקט:


א. כחברים בפרויקט ירשמו ע"פ הצהרה אברכים שתורתם אומנותם, או העוסקים במלאכה שקובעים עתים לתורה ובני משפחותיהם, לרבות אלמנות וגרושות, ובכפוף להחלטת ועדת הרבנים של הפרויקט.


ב. בהצטרפות לתכנית יש למלא טופס הצטרפות הכולל שאלון סטנדרטי, פרטי המשפחה הנרשמת והוראת קבע חתומה ע"י בעל החשבון. לאחר אישור ההו"ק ע"י הבנק, ישלח ע"י פרויקט ערבים "טופס אישור" על ההצטרפות לתכנית. לוועדת הרבנים של הפרויקט זכות לדחות מועמדים, והחלטתה תהיה סופית.


ג. התכנית מונה כרגע 20,000 משפחות נרשמים (כל בית אב נחשב לנרשם אחד). ומיועדת להרחבה, כאשר כל נרשם מוריד את ההעלות ואת סכום הגביה עבור כל יתום. כרגע נגבים מכל נרשם סך 2.50$ עבור כל יתום, וכל נרשם מוריד יותר ויותר את סכום הגביה.


ד. כדי שהפרוייקט יחזיק מעמד קבעו גדולי הדור שליט״א שהוא מיועד לאנשים בריאים שאינם חולים במחלה המקצרת חיים, כאשר ההכרעה בענין זה נתונה בידי ועדה רפואית בכפוף להחלטתם הסופית של רבני ערבים.


ה. ההצטרפות לתכנית היא קבועה, ואינה נתנת להעברה. עם זאת ניתן להצטרף לפרוייקט ע"מ שהזכויות ינתנו למשפחה אחרת (לדוגמא: הורים שירצו לצרף את משפחות ילדיהם לפרוייקט על חשבונם).


ו. בכל חילוקי דעות בין הנרשמים לבין האחראים על התכנית, ישמשו חבר ועדת הרבנים של הפרויקט כבוררים מוסמכים, והכרעתם תתקבל כסופית.


 


2. מטרת התכנית ועקרונותיה:


א. מטרת התכנית לסייע למשפחות בהם שחל"ח אחד מההורים, ונותרו עדין ילדים לא נשואים מתחת לגיל 35, ועי"ז לחסוך את עלוני הקרנות, את הסבל הנגרם מהם למשפחות ואת המאמץ הכביר שדורשים הקרנות מכל העוסקים בכך.


ב. במקרה אסון של פטירה ל"ע של אחד מההורים למשפחה החברה בתכנית, תוקם קרן על בסיס חישוב של 50,000$ עבור כל אחד מילדי המשפחה עד גיל 35 שאינם נשואים, כאשר סכום זה אמור לממן את צרכי היתומים ומיועד בעיקר לצורך נישואיהם.


ג. כיון שמדובר בצדקה, במקרה בו ישנה ליתומים יכולת כלכלית לממן לעצמם את צרכי החיים והנישואין (למשל: ביטוח חיים או דירה נוספת על דירת המגורים וכדו׳), לא תוקם קרן עבור יתומים אלו, (או שתוקם קרן חלקית ע"מ להשלים לסכום 50,000$ לכל יתום). ובהתאם להחלטת הרבנים.



3. דרכי הביצוע להקמת הקרן:


א. במקרה אסון של פטירה ל"ע של אחד מההורים ממשפחה החברה בתכנית, יגבו מכל החברים הוראות קבע בהתאם לנדרש, היינו 2.50$ חד פעמי עבור כל יתום זכאי, כדוגמא באם ח"ו ישאיר אחריו הנפטר/ת 9 ילדים שאינם נשואים, יגבה סך 22.50$ (92.50$) מכל חבר וחבר, ועי"ז יוקדש לכל יתום סך 50,000$ (50,000$ =2.5020000). במקרה בו נשארו 2 יתומים, יגבה סך 5$  חד פעמי בלבד מכל חבר.


ב. הסכום לגביה לא יעלה על 18$ לחודש, ובאם ח"ו ידרש עבור מקרה פטירה יותר מכך תועבר יתרת הסכום לגבייה בחודש הבא. כדוגמא, במקרה הנ"ל שנשארו 9 יתומים ר"ל, יגבה סך 18$ בחודש אחד, ו- 4.50$ בחודש הבא. בכל מקרה הסכום המקסימלי עבור משפחה אחת הוא 500.000 דולר.


ג. בהוראת גדולי הדור שליט״א שער הדולר בתכנית ערבים נקבע על 4.00 ש״ח.


ד. במקרה ונפטר אחד מהיתומים ר"ל טרם שנשא, ישמשו הכספים כקרן חדשה עבור משפחה אחרת שזכאית להקמת קרן, ובכפוף להחלטת ועדת הרבנים.


ה. במקרה של אי כיבוד הו"ק מכל סיבה שהיא, יש לשלוח צ׳ק בסכום שהוצג לבנק (ובתוספת דמי טיפול ועמלות) לפרוייקט ערבים. עברו 45 יום ממועד החיוב ולא נפרעה ההתחייבות, תשלח התראה, ולאחר מכן יוצאת המשפחה מחברותה בתכנית. אפשר לחזור ולהצטרף לתכנית כמצטרף חדש רק לאחר חצי שנה.


ו. הכספים אשר יגבו מחשבונות החברים, הרי הם תרומה עבור הקרן של בני הנפטר/ת ובגדר צדקה גמורה ודינם כדין כספי צדקה, ואין בין קרנות אלו לקרנות אחרות אלא באופן ההקמה.


ז. בכל קרן יהיה אחראי גם רב הקשור למשפחה, ואשר נבחר על ידם לשמש כנציג המשפחה בקרן, וכנהוג בקרנות שע"י קופת העיר.


ח. לפני כל גביה יקבלו כל חברי הפרוייקט הודעה קולית על פרטי הגביה כמו״כ יוכלו המצטרפים לשמוע כל חודש האם תתבצע גביה ואת פרטיה, בתא קולי שמספרו: 03-6716930


 


מתוך קריאת גדולי הדור שליט”א:


"ודבר זה הוא מחובת האדם לעצמו ולמשפחתו"


 



כולנו נענים לקריאתם של גדולי ישראל שליט"א

ובהוראתם של רבותינו מרנן ורבנן 

גדולי ומאורי יהדות תימן



אנו קוראים בקריאה של חיבה

לגבאי קהילות קודש תימן ברחבי הארץ, וכן לרבני הקהילות

לאגד וללכד את עדתינו המעטירה תחת מיזם חשוב זה;

וכפי הוראת רבותינו שליט"א – כי "יפה שעה אחת קודם לכן", ו"צדקה תציל ממוות".




 אלפים כבר הצטרפו, 

הצטרפו עוד היום! 

לתכנית המהפכנית שעוזרת לכלל המשפחות 

מכל העדות והקהילות באופן הראוי והמכובד ביותר.

***

ניתן גם כן להעביר הודעה זו לשאר בני המשפחה ולעדכן אותם על כך, 

בפרט כעת שניתנת ההזדמנות המיוחדת של תוספת נתינה הראויה לכל משפחה של 'ערבים בשלימות', 

כפי שהורו גדולי הדור שליט"א שזהו 'חובת האדם לעצמו ולמשפחתו'.
















*



מצורף בזה

גליון ערבים דקהילות קודש תימן

שיצא לאור לפני מס' שנים

בו מובאים מכתבי מרנן ורבנן גדולי ומאורי יהדות תימן



וכן טפסים בו מובאים כל פרטי וכללי התקנון להצטרפות ל"ערבים".



יש למלא ולחתום על הטפסים המצורפים – ולשלוח את הטפסים לכתובת מייל – m.o.t.shalom@gmail.com



שימו לב!

לבקשת מערכת "ערבים" הארצית,

על מנת להקל מהעומס על המערכת, ובכדי שנוכל להתייחס בכל פניה לגופה,

הציבור מתבקש לשלוח את הטפסים אך ורק לכתובת זו.



על מנת לסייע למערכת המאורות – מתבקשים כל אלו שחתמו על טפסי "ערבים" – ליידע אותנו במייל חוזר על כך.





בברכה מרובה,

מערכת המאורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן