"כי תבואו אל ארץ כנען וגו' ונתתינגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" (יד, לד)
כל הפרשה הזאת (לד – מח) נדרשת עלשני המקדשות. כיצד? "ובא אשר לו הבית" – זה הקב"ה. והגיד לכהן – זה ירמיהו שהיה מןהכהנים אשר בענתות. "וצוה הכהן ופינו את הבית" – ציווה אותם ירמיה לפנות ביהמ"קולטהרו מע"ז. "בטרם יבוא הכהן" – זה הקב"ה כמ"ש חז"ל עה"פ "ובני דוד כהנים" אל תקריכהנים אלא דיינים שאין דן יחידי אלא הקב"ה. "ולא יטמא כל אשר בבית" – כי ע"ז מטמאהבאוהל כמת. ובא הכהן וישב עליהם בדין לאחר שהוכיחם ירמיה הנביא השכם והערב ולאהועיל. "והנה הנגע בקירות הבית" – כי קורות וקירות ביתו שלאדם מעידין עליו שמוטבעומשוקע בטומאת עוונותיו שהם טמאים. "ירקרקות" – כלומר ריקים מן המצוות, "אואדמדמות" שהאדימו מרוב העבירות. מ"ויצא הכהן מן הבית" – עד "צרעת ממארת היא בביתטמא הוא" נזכר 10 פעמים "הבית", מלמד שעשר מסעות נסעה שכינה. "והסגיר את הבית שבעהימים"- על דרך שאמרו רז"ל: שבע שנים היו הגחלים עמומות. "ושב הכהן" – זה הקב"ה. "וראה והנה פשה הנגע" – כלומר שהוסיפו חטא על חטא. "וצוה הכהן" הנזכר. "וחילצו אתהאבנים" – והחריבו את בית המקדש. "ושפכו את העפר" – דהיינו, כלי השרת העשויים מזהבע"ש "ועפרות זהב לו". "אל מקום טמא" – אל בבל. "ולקחו אבנים אחרות" – לסוף 70 שנהשל גלות בבל. "ואם ישוב הנגע… אחר חילץ את האבנים… ואחרי היטוח" – בזמן ביתשני. "ובא הכהן וראה והנה פשה הנגע בבית צרעת ממארת היא" ע"ד משה"כ "במארה אתםנארים", "בבית טמא הוא" – שאין לו תקנה, לא בתוכחות ולא בהתראות. מיד "ונתץ אתהבית", "את אבניו" – שריו, "ואת עציו" – סגניו, "ואת כל עפר הבית" – אלו דלת העםשאין בהם חכמה ותבונה ונחשבו כעפר. "והוציא… אל מקום טמא" – לגלות הארוכה עדשיחזרו בתשובה ויגאלו. "והבא אל הבית…" מי שמנסה להכנס אל הארץ ולבכות אתחרבותיה, עובר בלאו, "יטמא עד הערב" – עד הערב שמשו דהיינו עד סוף ימיו כי אין מיחטאת, שנאמר: "בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם" ואעפי"כ כנס"י אומרת להקב"ה: "כי אם מאוס מאסתנו הביטה וראה את חרפתנו", בגלותנו בין האומות. "ואם בוא יבואהכהן" – זה הקב"ה, שאעפ"י שיתמהמה חכה וקווה "כי בוא יבוא ולא יאחר". וראה והנה לאפשה הנגע בבית… וטיהר הכהן את הבית כי נרפא הנגע". כן יזכנו הקב"ה לגאולה שלמהאמן".