בפרשתינו קוראים אנו על נישואיו של יעקב אבינו ע"ה, וכידוע נישא ליותר מאשה אחת, לאורך הדורות אכן לא היה פסול בנישואין לשתי נשים ויותר יחדו, עד תקופתו של רבינו גרשום מאור הגולה שבה הכריז והטיל חרם על מי שישא יותר מאשה אחת ביחד.
ידוע שאבותינו יהודי תימן לא שמעו על חרם זה או ששמעו אך לא קיבלוהו עליהם הלכה למעשה. עד דורינו זה אנו עדים ליהודים יוצאי תימן הנשואים ליותר מאשה אחת ודלא כחרם דרב"ג.
ברצוני רק להתייחס ל"סטיגמא" שדבקה ביהודי תימן כאילו שכולם או רובם היו נשואים לשתי נשים ויותר ועל כן חיו בשלווה, עלינו להבין שמספר הגברים שנישאו ליותר מאשה אחת לא היה גבוה ונמדד באחוזים בודדים בלבד. וזאת בעיקר משום שאדם שהיה נישא ליותר מאשה אחת היה צריך להיות אדם עשיר מכיון שהיה עליו לשלם מוהר ולתחזק שני בתים שזה כפי הידוע לא היה כ"כ קל בתימן. נוסף על זאת האשה הראשונה לא היתה "מעונינת" באשה נוספת ואף היתה מכנה אותה "טאבינה" שפירושה בעברית "צרה" והיתה עושה כל אשר לאל ידה כדי למנוע את נישואי בעלה עם אישה נוספת (כמובן שלא בדרך כוחנית שזה בודאי שלא היה מועיל לה אלא להיפך).
עוד יש לציין שכלל האוכלוסיה בתימן, הן היהודית והן הערבית, לא ראו בעין יפה נישואין ליותר מאשה אחת.
כתיבת תגובה