r עלילת דם בתימן - נוסח תימן
  • 03-6781444
  • א-ה 10:00-21:00 | יום ו' 9:00-14:00
  • בירנבוים 26 בני ברק

עלילת דם בתימן

23 ינואר



"קורח, בן דודם של משה ואהרון שמרד במנהיגותם היה אדם תאב שלטון ושררה, מתוסכל מכך שדילגו עליו ב"סבב המינויים האחרון"…הביקורת שלו כלפי משה (ואהרון) הפכה להיות אישית, שקרית ועטופה בהרבה להג צדקני" – כך פותח ידידי המלומד, מר שילה אושרי את מאמרו "לפרשת קורח". וגם אומנה, נכון הוא הדבר. קורח מעליל על משה ואהרון דברים "שלא היו ולא נבראו" אשר גרמו (כמעט) במישרין "לשפיכת דמם" [תרתי משמע]. הייתה זו "עלילת דם" מן הסוג הגרוע ביותר, מרושעת ומשוללת יסוד ובעיקר, משוללת אמת.



"עלילת דם" עפ"י הגדרתה המילונית, היא: אשמת שקר אשר שונאי ישראל (בתקופות שונות במהלך ההיסטוריה ובמקומות שונים) טפלו על עם ישראל, מסיבות שונות ומשונות. המילה "דם" הוצמדה למילה "עלילה" בעיקר מפני שהם טענו כי היהודים משתמשים בדמם של נוצרים (בעיקר, ילדים/ילדות) ללישת המצות לחג הפסח. ונראה לנו להוסיף כהאיי לישנא: המילה "דם" הוצמדה למילה "עלילה" משום שכל אדם המעליל על זולתו כדי להשפילו ולבזותו, ואולי אף, לעיתים לגרום "להיעלמותו", הוא שופך את דמו. אין כל ספק שקורח ניצל בציניות את "כוחו אשר בפיו" [מדרש גם], כמו בלעם הרשע, דבר אשר גרם להשפלתם ולביזויים "עד עפר" של שני בני דודיו הצדיקים, הלוא המה: משה ואהרון נבחרי האל..


 


מלימוד ימי עם עולם, ידועים לנו עלילות דם נוראיות שבסיסן היה על רקע אנטישמי. לצערנו הרב, עלילות הדם לא נכחדו מן העולם. בימים אלה ממש, אנו עדים לעלילות דם מודרניות, עכשוויות וזמינות לכל דכפין ודצריך. כתושבי ישראל יחד עם מנהיגנו, אנו מואשמים כמעט בכל כלי המדיה והתקשורת [=תשקורת] "באחריות לרצח העם הפלשתיני", במעצרם של "לוחמי חופש שוחרי שלום" ובהתעללות ברוטאלית בהם ועוד. אין זה המקום להרחיב ולפרט את כל רשימת עלילות הדם מאז ומעולם ודי אם נזכיר אחדות מהן, כגון: "עלילת הדם של ויליאם מנוריץ" [עלילת הדם הראשונה, מזרח אנגליה 1149], "עלילת הדם בדמשק" [סוריה 1840], "עלילת הדם בקייב ע"י בייליס" [רוסיה 1913] וכו'.


 


לצערנו הרב, אין מלמדים (כמעט) ואין מספרים על עלילות הדם אשר אירעו ליהודי תימן הכשרים, התמימים והטהורים, נוחם עדן. במשך מאות בשנים, יהודי תימן סבלו אף הם מגזירות וחוקי גזע אנטישמיים, מדיכוי מתמשך, מהשפלה וביזוי ואכמ"ל. אחת מעלילות הדם הנלוזה אירעה בבירת תימן, בצנעא, מיד לאחר הירצחו של האימאם יחיא בשנת 1948 ומעשה שהיה כך היה: ביום שבת, ט"ז בכסלו תש"ט [1949] נשלחה מרשעת ערביה בשם חביבה להטביע בנות ערביות בנות 5-7 בשכונת היהודים [כדי להאשימם בהרג ערבים]. פושעת זו הצליחה חלקית במשימתה והצליחה להטביע בבאר המים של משפחת מארי סאלם אל-קיסר זצ"ל שתיים מן הבנות משום שהשלישית הצליחה לברוח. כל תושבי האזור המודאגים "התנדבו" לעזור בחיפושים. לאחר "חיפושים יסודיים" נמצאו הבנות. יהודי הכפר לא הרגישו בתכונה השוררת היות והיו עסוקים "בעונג השבת". מיד השמועה נפוצה כי היהודים הטביעו את הבנות. המון צמא דם נהר אל השכונה היהודית לעשות בהם שפטים. כל יהודי שנקרא בדרכם הוכה עד זוב דם. שישים אנשים (מרבני ונכבדי הקהילה) נכבלו ונשלחו לבית הסוהר. במוצאי השבת כבר צרו על הכפר היהודי מאות מתושבי האזור כשהם משולהבים ודורשים "נקמת דם". היהודים הסתגרו בבתיהם ובבתי הכנסת בפחד אדיר. סכנת מוות ריחפה עליהם. בדרך נס, למושל המחוז נודע שהייתה זו "עלילת דם" וליהודים אין קשר לטביעתן של הבנות. מיד, שלח את חייליו אשר הגנו בגופם על היהודים ואף הצליחו להדוף את ההמון הנסער. למחרת, הילדה שברחה סיפרה בחקירתה את האמת והסגירה את חביבה המרשעת שלאחר עינויים קשים "נשברה" והסגירה את יוזמי המזימה השטנית. אך, "פטור בלא כלום אי אפשר" וכדי לרצות את תושבי המחוז הערביים, נערך "משפט ראווה" לחלק מן "האסירים היהודים". בגלל "חוסר הוכחות" רובם "שוחררו בערבות" ורק ארבעה יהודים "נאלצו" לשלם את המחיר והושארו בכלא עד יעבור זעם והעיר צנעא שקטה ודממה. "תיפול עליהם אימתה ופחד בגדול זרועך ידמו כאבן".


 


 תגובות, הארות והערות תתקבלנה בשמחה  ozie50@012.net.il


 


המאמר מוקדש לידידי ורעי ר' יחיאל צנחני ז"ל תנצב"ה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן