לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444 
שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 


הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תֵצֵא

23/08/2018

פרק כ"א

י"ב וַהֲבֵאתָ֖הּ אֶל־תּ֣וֹךְ בֵּיתֶ֑ךָ – בתיבת והבאתה יקפיד לבטא הה"א במפיק. וכן בהמשך הפרק רֹאשָׁהּ וּבְעַלְתָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ עִנִּיתָהּ. ואף אם פעמים שלא נראה כמשנה משמעות הפסוק כגון תיבת וְשִׁלַּחְתָּהּ שאין לה מובן אחר בלא מפיק הֵ"א, אכן המפיק בא במקום לכתוב וְשִׁלַּחְתָּה 'אותה' ואם לא יבטא כדבעי נמצא כאילו מחסיר תיבה.

י"ג – וְאַ֨חַר כֵּ֜ן – תיבת וְאַחַר מלעיל מדין נסוג אחור.

י"ד חָפַ֣צְתָּ בָּ֗הּ – תיבת חָפַצְתָּ מלעיל והבי"ת בתיבת בָּהּ בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה אֱלֹקֶ֧יךָ לְּךָ֛ (כג ו) וְיָצָ֥אתָ שָּׁ֖מָּה (שם יג).

ט"ו – וְיָֽלְדוּ־ל֣וֹ בָנִ֔ים – מנהגינו לזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן לקמן וְלֽוֹ־תִהְיֶ֣ה לְאִשָּׁ֗ה (כב יט וכט) לִהְי֧וֹת ל֣וֹ לְאִשָּׁ֗ה (כד ד) הָשֵׁב֩ תָּשִׁ֨יב ל֤וֹ (שם יג) וְקָֽרְאוּ־ל֥וֹ זִקְנֵי־עִיר֖וֹ (כה ח).

י"ט – אָבִ֣יו וְאִמּ֑וֹ – יבטא הוא"ו כמשפטה שלא יישמע אָבִיב, ויפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה בְּצֵאתְכֶ֣ם מִמִּצְרָ֑יִם (כג ה, כד ט, כה יז) אֵ֥ין נִגְרָ֛ע (ה יא) לֹא־תִדְרֹ֥שׁ שְׁלֹמָ֖ם (כג ז).

פרק כ"ב

י"ב – גְּדִלִ֖ים תַּעֲשֶׂה־לָּ֑ךְ – הלמ"ד בתיבת לָּךְ בדגש חזק מחמת המקף ומדין דחיק, וכן בהמשך הפסוק תְּכַסֶּה־בָּֽהּ (ג יב) ובהמשך הפרשה יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ (כה טו). 

ט"ו – הַשָּֽׁעֲרָה – לדעת מהרי"ץ העא"ן בשווא פתח. וכן לקמן (כה ז) וְעָלְתָה֩ יְבִמְתּ֨וֹ הַשַּׁ֜עֲרָה.

י"ח – וְלָ֥קְח֛וּ זִקְנֵ֥י הָֽעִיר־הַהִ֖וא – תיבת הָֽעִיר מלעיל מפני המקף. וטעם הדבר כמו שכתבתי בפרשת מקץ על הפסוק שָׁא֣וֹל שָֽׁאַל־הָ֠אִישׁ (בראשית מג ז).

כ"א – אַנְשֵׁ֨י עִירָ֤הּ בָּאֲבָנִים֙ – הבי"ת בתיבת בָּאֲבָנִים בדגש, ואף שיש לפניה אות ה"א מכיוון שבאה במפיק ה"א אינה מבטלת דגש. בשונה מהפסוק לעיל (כא כא) אַנְשֵׁ֨י עִיר֤וֹ בָֽאֲבָנִים֙.

כ"ה – כִּֽי־יִמָּצֵ֨א אִ֜ישׁ – תיבת יִמָּצֵא מלרע, וכבר כתבתי בכמה מקומות שאין כלל ידוע האם הטעם נסוג אחור בתיבות מוקפות. ובהמשך הפרשה (כד א) כִּי־מָ֤צָא בָהּ֙ תיבת מָצָא מלעיל מפני שהטעם נסוג אחור.

כ"ה – וְהֶחֱזִֽיק־בָּ֥הּ הָאִ֖ישׁ יבטא תיבת בָּהּ כדבעי ואחריה תיבת הָאִישׁ ולא יחבר הההי"ן.

כ"ט – עִנָּ֔הּ במפיק ה"א. בשונה מהפסוק (לעיל כד) עִנָּה.

פרק כ"ג

י"ד – וְשַׁבְתָּ֖ וְכִסִּ֥יתָ אֶת־צֵאָתֶֽךָ – תיבת וְשַׁבְתָּ מלרע ותיבת וְכִסִּיתָ מלעיל.

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. 
יישר כוח
שלמה (16/09/2019 09:39:29)

עוד...

דפוס ברק
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן