r הדרת התימנים - חלק ב' - נוסח תימן
  • 03-6781444
  • א-ה 10:00-21:00 | יום ו' 9:00-14:00
  • בירנבוים 26 בני ברק

הדרת התימנים – חלק ב'

23 ינואר

על הדרת התימנים, ועל המתהדרים בנוצות אשקלון
חשבתי שאני מצוי היטב ואפילו קשוב בזמן אמת לקורא בחברה הישראלית. אך הסתבר שבעידן האינטרנט, ובמיוחד הפייסבוק והטוויטר שמהם דילגתי ברצון, להם יש אמירה חברתית, לעיתים קרובות בוטה, דוחה ואפילו גזענית.
וכן, גם במקרה זה, המציאות חזקה מכל דמיון!
בשיחה עם שדכנית, הופתעתי לשמוע על תופעה ארוכה של "הדרת תימנים" בשידוכים. מסתבר, שיש לא מעט מועמדים בנים ובנות, ברשימות השדכנים "הרצות" בכל רחבי הארץ, המציינים ליד שמם את "הייהרג ובל יעבור" מבחינתם – רק לא תימני! רק לא תימנייה!
לתדהמתי, גם בתוך העדה התימנית קיימת הדרה הדדית של בנים ובנות.
נראה, ששיגעון הדרת התימנים בחברה הישראלית הוא בגדר מגפה, עד כי כולם מגידים בפנים מרצינות, כי כלל לא מדובר בעלילה מרושעת, והכל אמת לאמיתה.
וברשת זו טמנו נפלו רבים מבני עדתנו, המאמינים בתמימות באמת העלילה הדמיונית.
לך ותוכיח, הרי אף אחות אין לך!
הרי בכל עדה יש קמצנים ושאר מריעין בישין. לגזור בגלל יחיאל ואלי גם מנשה על כל העדה כולה, זה במפורש רשעות זדונית לשמה, או ב'מקרה הטוב' טיפשות חולנית.
פעם פולנים היו הקרבן, פעם מרוקאים, רומנים, פרסים, כורדים – והנה… הגיע תורם של בני העדה התימנית. הפעם, נראה שההגזמה היא בעלת השלכות על צעירים העומדים בפני נישואים!
ואם לתופעה לא היו השלכות מעשיות על חיינו המשותפים כיהודים בארץ ישראל, לא הייתי נדרש לנושא זה!
יש בחברה הישראלית, המדרדרים שיח מלא שנאה בין עדות ישראל, לשיא חדש עם משמעות לדורות. השפעתם כנראה גדולה כל כך, עד שההדרה חלחלה בתוך העדה פנימה!
יש אפילו אתר באינטרנט שכול כולו בדיחות על תימנים!
ברחוב הישראלי רצות השמועות, מתגלגלות בדיחות, וסטנדאפיסטים מאשפתות ובדרנים בגרוש, מעצימים את הגזענות מעל כל גבעה רמה ומול כל מיקרופון.
אלה האחרונים, משולי החברה ומסמרטוטיה, משעשעים את הציבור בבדיחות נמוכות, בעלות אופי גזעני, עם ניחוח של שנאה, תוך ציון נלעג מפורש, שהכול בצחוק, כמובן… שופכים דמים עם הומור על השפתיים, והקהל 'המשכיל' כמובן "נקרע" מצחוק, אך מפנים עמוק עמוק את המסר!
אבל זה המצחיקן בגרוש, נשבע ב'אבות כל הטומאות' שבעולם, שהחבר 'הכי טוב' שלו הוא תימני אורגינל. והוא הסטנדאפיסט, שלא תחשדו בו לחינם, אפילו מכיר תימנייה…
המוטו של הגזעניות, על הדרת הגברים התימנים, הם קשים קמצנים!
המוטו של הגזענים, על הדרת הנשים התימניות, גוון עורם כהה, נראות תימניות, איכס!
נשמע מוכר?!
באיזה תקופת זמן, התחיל מחול גזענות זה?
נראה, שמאז רצח רבין, 'נתפסה' החברה הישראלית לעדה התימנית, שעד אז הייתה חביבת הקהל והציבור בישראל – אוכל תימני, זמרים, רקדנים…
והנה, באבחת חרב נגוזה החביבות, הנחמדות.
ומאז, אצטלה חדשה לעדתנו, הקמצן ממולייר, ליצן החצר…
אין ספק שיש עדות הדואגות להעצים את טרנד הדרת התימנים, כשיורדים על התימנים, מן הסתם נסגרים ספרי הצחוק על עדות אחרות.
מורנו, מרן הגאון ר' שלמה קורח שליט"א, כתב לפני כשני עשורים את אחד מספרי המוסר המעמיקים שנכתבו בדורנו, על דרך ההשאלה והדימוי, שם הספר "זאת אמונתי".
קטע מהספר, כותרתו "התהדרות בנוצות עתיקים מאשקלון", מתאים לעניינו, כאילו נבואה נזרקה ברבנו, על כן בחרתי להביאו בשלמות למרות רוחב יריעתו וכל זה בשינויי לשון קלים וסימנם בסוגריים:
לא שכחנו איך פלמוני בלשונו החדה, מבטל כלאחר יד את זולתו ומתכבד במצח נחושה בקלון חבירו, גם אם הוא (המדבר) כלי ריק מכל תוכן, מחקה (את) אותן שתי זונות שזלזלו באבותיו, כמובא במדרש איכה רבתי (א. מ"א): ראה ה' והביטה. אמר רבי פינחס, מעשה היה בשתי נשים זונות באשקלון, שהיו מתכתשות זו עם זו. אמרה אחת לחברתה כשהיו מתכתשות זו עם זו, את לא הולכת מכאן, שמראה פרצופך כמו היהודיות!
לאחר ימים נתפייסו ביניהן. אמרה לה חברתה. על הכל אני מוחלת ומוותרת לך, אבל על מה שאמרת, שפרצופי דומה לפרצוף יהודייה, (על כך) אינני סולחת ולא מוותרת!
לכך נאמר, ראה ה' והביטה, כי הייתי זוללה (עיין שם באיכה בלשון).
כמתהדר בנוצות (הזונות) העתיקים מאשקלון, יספר על אבותיו. או אם אין לו, יספר על מוצאו הגלציאני ליטאי, או הצנעני, או האירופאי, או הספרדי, גם אם הוא כפרט, מעורטל מכל, חדל אישים ואישיות – (זה החדל אישים) יקשט עצמו במוצא, שאינו אלא הוולדות והימצאות בין רשעי העולם ימח שמם וזכרם, בתרבות שהעלתה את אבותיו בספרד על קרשי מוקד האינקביזיציה, או בצנעא הענייה והמבוזה עד דכא, או אירופה שעשתה מהיהודים בארצם סבון ויריעות עור.
ממשיך רבנו הגר"ש קורח בלשונו החדה, לשון הזהב וכותב:
ים הבכי והבזוי והשכול, נהפך (למרבה האירוניה) לייחוס ואצילות במקום לבושה וכלימה, מאותו (מזה) ההווי  ואווירה, בה חיו ונשמו בתוך רשעים אכזרים.
ממשיך רבנו כותב: נקצר דברים ונחתום בחכמים שאין כמותם. זה שבני מעיו ששים על ידענותו, להטעות, להשלות, להכעיס ולהזיק. שפתותיו נוטפות מור עובר, איך הוא במרכז השיחה והחברה וראש המדברים בכל מקום. כל נושא הוא יודע ואין כמוהו. ופתגם בפי המון לומר, בתי הקברות מלאים מאנשים שחשבו שאין תחליף להם. בביתו הוא איש מר נפש ועריץ, וחסר שלוה וסבלנות. וברחוב יחייך וידבר בנימוס טכני, מעושה.
והחכם השני שכל פעם יחזור ויתווכח ללא סוף, לא שהוא "חס ושלום" אינו מוכן להודות על האמת, אלא פשוט רוצה שירדו לסוף דעתו ועומק שכלו. הכל במותם מודיעים, כי היה איש רודף צדקה וחסד, הישר באדם וכל שבח, עד שנראה כי רק הטובים מתים, והרעים חיים לעד.
(אלה) מתקמצים להכיר ולספר במקצת שבח חבירו, כנראה, כי זה יפגע בכבודו לראות שהנה יש עוד חכמים או טובים כמוהו. אל לשבח מצבה דוממת, אין זה גורע ממנו. ולא זכר דברי משלי (כ"ו, י"ב) ראית איש חכם בעיניו, תקוה לכסיל ממנו.
עד כאן דברי רבנו, והכל קשור בעינינו.
הרבה התלבטתי אם להעלות נושא זה. אך בבירור הסתבר שטמנת הראש בחול לא תועיל! יש רבים מבני העדה המלגלגים על תופעה זו, במחשבה שעניין זה רק יועיל לשמירת צביונה המיוחד של העדה התימנית. אך משהתברר לי למעלה מכל ספק שרבים וטובים מבני עדתנו בהם תלמידי חכמים מחד ואנשי השכלה מאידך, נגועים במגפה זו, עד כי שידוכים מתבטלים לעיתים רק כשמתברר המוצא התימני.
לאחר הצגת הדברים פונה אני לבני עדתנו, נא כתבו לתיבת המייל בהצעות המתייחסות על נושא זה.
המייל:
l.h8800080@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן