לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

מגילת קהלת מאת מארי סאלם כהן שליט"א

30/09/2009



קהלת פרק א

קריאה שלעשר דקות רצופות מתוך פרק א'

 

ציטוטים וחכמות חיים מתוך המגילה

 

 קהלת ה  ט אֹהֵב כֶּסֶף לֹא-יִשְׂבַּע כֶּסֶף, וּמִי-אֹהֵב בֶּהָמוֹן לֹא תְבוּאָה; גַּם-זֶה, הָבֶל. 

מדברי הרמב"ם הל' דיעות פ' א סי' ב  ויש בעל נפש רחבה, שלא תשבע נפשו מכל ממון העולם, כעניין שנאמר "אוהב כסף לא ישבע כסף" (קוהלת ה,ט); ויש מקצר, שדייו אפילו דבר מועט שלא יספק לו, ולא ירדוף להשיג כל צורכו.

 

קהלת ט  ח בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר.

מדברי רש"י "בכל עת יהיו בגדיך לבנים" - התקן עצמך בכל שעה במעשה טוב שאם תמות היום תכנס בשלום ומשל שלמה החכם את הדבר לאדם שהזמינו המלך ליום סעודה ולא קבע לו זמן אם חכם הוא או פקח מיד מכבס כסותו ורוחץ וסך וכן עת מחר עד עת יקרא אל הסעודה יהיו כל שעה בגדיו לבנים והוא רחוץ וסך כך דרשוהו רבותינו במסכת שבת

 

קהלת ט  ט רְאֵה חַיִּים עִם אִשָּׁה אֲשֶׁר אָהַבְתָּ כָּל יְמֵי חַיֵּי הֶבְלֶךָ אֲשֶׁר נָתַן לְךָ תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כֹּל יְמֵי הֶבְלֶךָ כִּי הוּא חֶלְקְךָ בַּחַיִּים וּבַעֲמָלְךָ אֲשֶׁר אַתָּה עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.

 

תנו רבנן: האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אישה וללמדו אומנות. ויש אומרים: אף להשיטו במים. )רש"י: "שמא יפרוש
בספינה, ותטבע, וימות, אם אינו יודע לשוט."( רבי יהודה אומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות, מלמדו לסטות.
לסטות סלקא דעתך? )רש"י: "והלוא ישב ולא לימדו כלום?!"( אלא: כאילו מלמדו לסטות. )רש"י: "דכיוון דאין לו אומנות, ויחסר לחמו, ילך בפרשת דרכים, וילסטם את הבריות" "ללמדו אומנות" מנלן? אמר חזקיה: דאמר קרא: "ראה חיים עם אישה אשר אהבת." אם אישה ממש היא, כשם שחייב להשיאו אישה, כך חייב ללמדו אומנות. אם תורה היא, כשם שחייב ללמדו תורה, כך חייב ללמדו אומנות. )רש"י: "'ראה חיים': אומנות שתחיה בו עם אישה. מקיש )=משווה( אומנות לאישה. 'עם אישה' האמור כאן אישה ממש היא, כשם שמצינו שחייב אדם להשיאו אישה, כך חייב ללמדו אומנות").

 

קהלת ט  י כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ, לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ--עֲשֵׂה:  כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן, וְדַעַת וְחָכְמָה, בִּשְׁאוֹל, אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה.  {ס}

רש"י על הפסוק

"כל אשר תמצא ידך לעשות" - רצון קונך בעוד שאתה בכחך עשה

"כי אין מעשה וגו' בשאול" - לזכותך משתמות ואם עשית כן אין לך שום חשבון בשאול שתדאג ממנו וכן המקרא מסורס כי אין מעשה ודעת וחכמה בשאול לרשעים ולא חשבון לצדיקים כשיתנו החוטאים דין וחשבון וכך נדרש במדרש והבא לפותרו בלא סירוס כמשמעו פותר חשבון לשון מחשבה מה יוכל עוד לעשות להפטר מן הדין

מארי סאלם כהן - המקור הטוב ביותר ללימוד מסורת הקריאה

הזמינו עוד היום - 050-622-30-31

יצירת קשר באימייל יחיאל כהן YechielC@molsa.gov.il

עוד מענייני חג הסוכות

מדור

הרב גמליאל

מדור הרב גמליאל
מדור

איש ימיני

מדור איש ימיני

מדור שתילי זיתים

מדור

שתילי זיתים

מדור שתילי זיתים

מדור אורחות הלכה

אורחות

הלכה

מדור אורחות הלכה

מדור שרש המנהג

מדור

שרש המנהג

מדור שרש המנהג
החנות