לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444
שעות פתיחה:

א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00

קבע כדף הבית | הוספה למועדפים

 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
ראשי
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
קרית מהרי"ץ

תכלאל בכתב יד מהמאה ה- 16 לצפייה והורדה!

14/06/2009

תכלאל זה המוצג לפניכם {בחלקו} קבלתיו מנסים עדווי אשר קיבלו ירושה מאביו המנוח רבי יהודה בן סעיד אלעדווי. תכלאל זה נאסף ונאגד מחמישה תכאליל שונים, כנראה שהיו לפני הכורך כחמישה תכאליל בלויים והוא חיברם לתכלאל אחד שלם וראוי לשימוש {לכן ישנן פעמים אשר הטכסט חוזר על עצמו פעמיים}, תופעה זו של חיבור ספרים בלויים לספר אחד שלם ידועה לחוקרי כתבי יד תימנים. כל החמישה תכאליל הנ"ל הינם מהמאה ה-16 וחלקם לא יאוחרו למאה ה-17, אחד מהתכאליל הנמצא בסוף הספר מתחיל את עיבור השנים משנת השע"ח  ליצירה {1618}. בחרתי מתוך איגוד התכאליל הנ"ל רק תכלאל אחד המהווה חלק בן כ-40 עמודים מתוך כל הספר משום שהערכתיהו כקדום ביותר והמעניין ביותר לע"ד, הוא מתחיל בסוף תפילת עמידה שלשחרית לחול ומסתיים בסדר עשיית ליל הסדר. את עתיקות כת"י  מעריכים לפי צורת האותיות, ניתן לראות את האות ק אשר צלעה דבוקה לגגה {צורה זו קדומה היא והייתה נפוצה עד סוף המאה ה-17}, וכן האות ט אשר דומה היא לכתב האשכנזי המרווח כיום {צורה זו הייתה נפוצה עד מחצית המאה ה-17}, כמו כן אות ש דומה לכתב רש"י דבר המראה על עתיקות הכת"י. הניקוד הוא ניקוד בבלי {עליון}, אך מזאת לא ניתן ללמוד על עתיקותו משום שהתכאליל נוקדו בניקוד בבלי אפילו חלקם עד המאה ה-20. הניקוד הבבלי שונה הוא בצורתיו כמו שניתן לראות בתכלאל בו אנו עוסקים אך אין זה המקום לפרטן. התכלאל כתוב על נייר ישן וגודל כל עמוד הינו כ-28 ס"מ גובה, וכ-19 ס"מ רוחב. כל עמוד מכיל בממוצע כ-30 שורות. עפ"י הנתונים שמספק ד"ר משה גברא בסיפרו מחקרים בסידורי תימן – הגש"פ ניתן ללמוד שידועים לנו רק כ-25 תכאליל מהמאה ה-16, וכן כשלושה תכאליל מהמאה ה-15, ורק כשניים מהמאה ה-14 {יש לציין שמדובר רק בתכאליל שמצויה בהם הגש"פ}

 בתכלאל ניתן להבחין בשינויים רבים בנוסח התפילה וניקודה,כמו כן ישנם מנהגים מיוחדים המפורטים בצורה יפה בתכלאל זה, בחרתי עבורכם 10 דוגמאות ואת השאר תוכלנה לחזות עינכם בקובץ המצורף:

  1. היו נוהגים להתפלל בלחש וחזרה.
  2.  אם אין כהן בבית הכנסת, אזי יכול הלוי לעלות לברך בס"ת רק משלישי ואילך {כמפורט בפירוש בעמוד 9}.
  3. לא היו מקצרים בברכת "השכיבנו" אלא אומרים את כל הנוסח הארוך גם ביום חול וגם בשבת! {כמפורט בעמודים 10 ו-13}.
  4. היו קוראים בהפטרה אחרי שמכניסים את הס"ת בחזרה להיכל {כמפורט בעמוד 18, ראוי לציין שישנו עוד תכלאל כתב יד של סופר אחר אשר היה מאוגד עם תכלאל זה וגם שם הדברים מופיעים כך}.
  5. אין פסוקי או פיוטי פתיחה להבדלה {כמפורט בעמוד 32}.
  6. לא מוזכר בתפילת ערבית שלראש חודש "שער הרחמים" ו"ברכי נפשי" {כמפורט בעמוד 34}.
  7. היו מתחילים את תפילת מנחה מ"והוא רחום"וכו' ללא "למנצח" או פרשת העקידה {כמפורט בעמוד 9}.
  8. כשהיו עולים לברך בס"ת היו אוחזים את הספר רק ביד ימין {כמפורט בעמוד 8}
  9. בברכת הלבנה לא נהגו לומר את הפסוקים "סימן טוב יהא לנו ולכל ישראל" {כמפורט בעמוד 37}.
  10. לא מוזכר הפזמון "יגדל" בערב שבת {כמפורט בעמוד 13}.

    עמודים:
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
23. משה (11/05/2015 10:57:39)
22. אייל מ. (6/09/2012 21:04:21)
21. משה ארג'י (31/08/2012 16:29:43)
20. דוד קורש (3/08/2010 10:15:12)
19. בת שבע מנחם הינדי (21/07/2010 09:26:44)
18. 
א"א להוריד רק דף דף וזה מאוד לא נוח.
מ. (10/04/2010 22:46:35)
17. חכם ששון לוי (1/12/2009 23:47:19)
16. יורי (15/10/2009 21:35:16)
15. אבי"ר (28/07/2009 07:48:04)
14. שי נגר (18/07/2009 22:42:23)
13. 
מעניין לראות שיש שילוב של שאמי ובלדי
יזהר (14/07/2009 20:37:19)
12. צוות האתר (14/07/2009 16:07:45)
11. צוות האתר (24/06/2009 10:32:17)
9. דורון (19/06/2009 18:32:02)
10. אבי (18/06/2009 19:00:36)
8. אפי (18/06/2009 09:38:30)
7. 
התכלאל אינו קדום, יש תוספות מאוחרות
ל (17/06/2009 12:27:12)
6. שגיב מחפוד (16/06/2009 16:35:50)
5. שי נגר (16/06/2009 00:43:24)
3. דויד קאפח (15/06/2009 22:34:45)
4. עמנואל יוסף (15/06/2009 22:18:05)
2. אבי (15/06/2009 09:56:57)
1. משפחת כברה תל מונד (15/06/2009 02:03:54)

עוד...

מדור

הרב גמליאל

מדור הרב גמליאל
מדור

איש ימיני

מדור איש ימיני

מדור שתילי זיתים

מדור

שתילי זיתים

מדור שתילי זיתים

מדור אורחות הלכה

אורחות

הלכה

מדור אורחות הלכה

מדור שרש המנהג

מדור

שרש המנהג

מדור שרש המנהג
החנות