ואם אין לאיש גואל להשיב וגו'.
יש להעיר על מהו מדבר על גלות השכינה וגואלה החזק הוא בן דוד המלך המשיח או קאי על היסוד בן זוגה של המלכות שנסתלק והלך לו הוא הצדיק אשר נאמר עליו הצדיק אבד ואין איש שם על לב על מה אבד הצדיק ועל מה אבדה הארץ, על מה אבד הצדיק ועל מי אבד. על מה אבד על מיעוט עסק התורה ושאר המצות המקרבים ומייחדין אותו על בת זוגו הם סוד המ"ן שאנו צריכין להעלות. ועל מי אבד על השכינה כמ"ש בזוהר ובכ"מ בביאור בתוה"ק וזה ביאור אם אין לאיש ליסוד גואל לחוס על כבודו ועל כבוד השכינה לאקמא יתה מעפרא ולהשיב האשם אליו. האשם גי' שמו אין מי שישים לב להחזיר עטרה ליושנה ולפדות שמו המחולל בגוים והוא המושב ומעותד לחזור לכהן העליון אלא שזה תלוי במעשינו ובתשובתינו אם תבעיון בעיו שובו בתשובה שלימה, ואיתיו הבנים והאם ואלמלא שאור שבעיסה מעכב וגברו בעלי זרוע ההולכים אחר עצת היצר וכופרים בשם ואומרים אין גואל ח"ו ומשליכין האמת אחרי גום, וכבר כלו כל הקיצין ולא נתעוררנו לתשובה המעלה אותנו מן מצולות ים הקליפה הא כבר היה העולם בשקט ושלוה אלא שכבר גזרה חכמתו יתב' בזה והוא מצפה מתי נשוב וממילא הוא יפדה אותנו עם בת זוגו ובמה בצדקה פדות שלח לעמו צוה לעולם בריתו ויכפר בו היינו בצדקה כופר נפש עלינו. הכפורים אשר יכפר בו עליו ר"ת גי' פדה ע"ה ואז וכל תרומה תרום ה' תרום קרן ישראל והעיקר הוא לכהן תהיה התרומה ולו תהיה התרומה וכל קדושיו בידך דהיינו ישראל הנק' קדושים בני השבטים הקדושים לו יהיו עמו ונחלתו וקדוש ונורא שמו הוא קדוש ומשרתיו קדושים וה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום אכי"ר השי"ת ידריכנו בדרכו הישרה ויחננו דעת לידע האמת:
כתיבת תגובה