ויעתר יצחק לה'. זולת מ"ש חז"ל מה עתר זה מהפך את התבואה בגורן ממקום למקום כך תפלתן של צדיקים מהפכת מדה"ד למדה"ר זהו עתר יה ע"ה שכוונת התפלה היתה לשם י"ה ששם הרחמים הגדולים. וג"כ מהפכת ו"ה שיש בהן כח הדין לי"ה שהוא סוד הרחמים. עוד אפשר לרמוז ויעתר יצחק ידוע שמדת יוס"ף הוא נוטה אל הגבורה הוא מדת יצחק והוא שממשיך השפע מרום המעלות דרך הקו מ"ד עולמות אבי"ע והרצ"ן כזה שהכוונה שממשיך מ"ד שמות עסמ"ב הרמוזים בתיבת לנכ"ח שהוא גי' ד' פעמים שם כ"ו ויתרים ד' שהוא רמז לירידת השפע אל המלכו"ת מ"ד עולמות והיינו לנכח אשתו. כי עקרה היא כי עקר הוא ה' היא עקרת הבית והכל יורד דרך הקוים אליה וזהו ויעתר לו ה' שעלו מ"ן וירדו מ"ד זהו ויעתר ואח"ך ויעתר ואז נתמלאה חו"ג ויורד לכל העולמות זהו ותהר רבקה אשתו: ויתרוצצו הבנים בקרבה. הוא ענין מ"ש חז"ל בני אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש אם אבן הוא נימוח ואם ברזל הוא מתפוצץ וגו'. עוד ארז"ל לעולם ירגיז יצה"ט על יצה"ר במה מרגיזו בעסק התורה זהו ויתרוצצו הבנים בקרבה זה אומר לילך ולטייל ברחובות ובשווקים ובגנות ובפרדסות ולהרבות בתאוות ולקנות העה"ז בהון ובעושר ובגזל וחמס ולילך אחר חמדת הממון וכיוצא. וזה אומר אם כן שזהו תאוות היצה"ר בקניית העה"ז עי"ז אני מפסיד עולמי אלא אני אלך ואקנה לי ב' עולמות העוה"ז והעוה"ב אלך לי לבתי כנסיות ולבתי מדרשות לעסוק בתורה ובמצות ובמע"ט ובג"ח כדי לעסוק לי בחיי עולם ולא בחיי שעה וכדי שאזכה לחיי העה"ב וג"כ בזכות עסק התורה גורמת אריכות ימים ושנים הה"ד אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד. זהו ותלך לדרוש את ה' היינו עסק התורה וקיום המצות. ומ"מ כשהעסק מאהבה לשי"ת סוף הכבוד לבוא: ויאמר ה' לה ב' גוים בבטנך ושני לאומים ממעיך יפרדו. זש"ה כי יצר לב האדם רע מנעוריו. בא הרמז בזה באומרו ויאמר ה' לה שמדבר אל האדם לנוכח ואומר לו דע לך ששני יצרים מושרשים בך. א' לידע המושכלות וא' לצורך הגוף לצורך החומריות. ולא תאמר שאין רצון בבריאתו אלא שבהכרח בראו השי"ת כדי לנסות בו בני אדם ולצורך קיום העולם זה סוד הפנימיות וזה סוד החיצוניות זה פרי וזה קליפה. והן כל מה שברא הקב"ה בעולמו בארמ"ע ודצמ"ח הוא דבר יפה והפכו. טוב ורע. פנים ואחור.
23
ינואר
כתיבת תגובה