ז, ויאמר אליו אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים.
זה מופת מז' מופתים שנעשו בעולם שלא נבראו בעולם מיום שנבראו שמים וארץ שהזכירו במדרש ילקוט, מופת ראשון שניצל אברהם אבינו ע"ה מכבשן האש, והשאר הזכירו אותן שם. ללמדינו שהישרים והתמימים ההולכים אחר דרכי ה', ממלא ה' משאלותם ועושה רצונם, ולא עוד אלא שעושה עמהם נסים מופלאים להראות לבאי עולם מעשיהם הטובים שזכו לנסים הללו, שע"י זה בנ"א כשיראו הנסים הללו הם משבחין לשם ב"ה עד לאין סוף ומתדבקים באהבת ה' וביראתו, וזוכין למה רב טובך אש"צ ליראיך וגו' אכי"ר.
ח, ויאמר במה אדע כי אירשנה.
במדרש אמרו, אלמלא מעמדות לא נתקיימו שמים וארץ, אמר אברהם לפני הקב"ה רבש"ע שמא ח"ו ישראל חוטאין ואתה עושה להן כדור המבול וכדור הפלגה, א"ל לאו, א"ל במה אדע, א"ל קחה לי עגלה משולשת וגו', א"ל תינח בזמן שביה"מ קיים, בזמן שאין ביה"מ קיים מה תהא עליהם, א"ל כבר תיקנתי להם סדר קרבנות שכ"ז שקורין בהם מעלה אני עליהם כאילו הקריבו קרבן ואני מוחל על כל עונותיהם, עכ"ל. ללמדינו שקראום מעמדות ע"ש שהעולם עומד עליהם, וללמדינו ג"כ שהקב"ה משגיח ומגין עליהם בכ"ז אף שהן במדרגה התחתונה אף בזמן שאין ביה"מ קיים לכפר עליהם, והורה להם דרכי התשובה בכדי שיתנו אל לבם ויחזרו בתשובה שלימה בכדי שיזכו לעלות למדריגה העליונה שנאמר בה ולתתך עליון וגו', ויחזרו למטעתן הראשונה כמאמר הכתוב ואשיבה שופטיך כבראשונה וגו' אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה.
טו, ואתה תבוא אל אבתיך בשלום וגו'.
כתיבת תגובה