r סיקור: ליל אשמורות (סליחות) מרכזי לקהילת תימן בפ"ת - נוסח תימן
  • 03-6781444
  • א-ה 10:00-21:00 | יום ו' 9:00-14:00
  • בירנבוים 26 בני ברק

סיקור: ליל אשמורות (סליחות) מרכזי לקהילת תימן בפ"ת

23 ינואר

"ברוכים תהיו יחד עם כל בית ישראל. עומד אני לפניכם, יהודי תימן היקרים, לקראת סיומו של ליל סליחות באשמורת הבוקר נרגש ונפעם מגודל המעמד. תודה לכם שזיכיתם אותנו. תודה לרב יהונתן אדוארד, רב מרכז העיר פ"ת ונשיא המרכז הרוחני "אור אברהם אוהבי", מרכז של תורה וחסד [המנוהל בידיו האמונות של מר יוני דוד הי"ו, אשי רב פעלים לתורה ולתעודה] ו"אשר רואים אותו יותר בשכונות מאשר במרכז העיר… אולם, תרומתו הרוחנית אין לה שיעור ואומדן…", תודה לרבנים: יהודה גמליאל וישראל שרעבי, רב השכונה על השתתפותם. כמו כן, תודה מיוחדת ליו"ר בית הכנסת מר מאיר קרני וחברי ההנהלה" – כך, במשפטים קצרים אך מלאי כבוד ויקר לקהילה התימנית בעיר פ"ת, סיכם ראש העיר, מר איציק אוחיון את דבריו הנרגשים כשדיבר לפני מאות "אנשים, טף ונשים", בעיקר יוצאי תימן, אשר הגיעו כמעט מכל אזור מרכז הארץ לליל סליחות מרכזי ליהודי תימן שנערך זה מספר שנים (והפך כבר למסורת…) לבית הכנסת המרכזי ליהודי תימן "שיבת ציון", בניהולו ובמסירות נפש ממש של ר' מאיר קרני הי"ו, באחת משכונותיה האקזוטיות של פ"ת.


 


את הכינוס הקדוש שהתחיל קצת אחרי השעה 03:00 (תחילת אשמורת הבוקר), אור ליום שישי, ערש"ק פרשת "נצבים" התשס"ח פתח כבוד מו"ר הרה"ג ר' יהונתן אדואר שליט"א, רב מרכז העיר פ"ת ונשיא עמותת "אור אברהם אוהבי" במשפט הפותח את פרשת השבוע: "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוהיכם…". בהמשך דבריו המתומצתים והקצרים (כדי למנוע "טרחא דציבורא) כבוד הרב הדגיש את חשיבות הכינוס מתוך אחדות כדי "לקדש שם שמיים, להיטהר ולהתכונן לקראת הימים המיוחדים: ראש השנה ויום הכיפורים…".


 


כבוד הרב יהונתן אדואר פתח את "סדר האשמורות" (כך נוהגים יהודי תימן את פיוטי הסליחות עקב אמירתם באשמורת הבוקר) במזמורי תהילים הידועים בתכני "בקשת סליחה ומחילה", כגון: "תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו" ועוד, וזאת בנגינתם קורעת הלב, מרתיתת הלב והנשמה והמרגשת עד כדי דמעות, של יהודי תימן. לאחר אמירת "מזמורי החימום" הנ"ל, הרה"ג ר' יהודה גמליאל הי"ו, החזן והפייטן הידוע "לשם ולברכה" בכל קהילות תימן – בארץ ובחו"ל, הוזמן להתחיל את פיוטי האשמורות/הסליחות. "ישן – אל תרדם, ועזוב התלהלהך…" נשמע קולו הצלול, הברור והטהור של החזן, ר' יהודה גמליאל. הרב יהונתן אדואר המשיכו באמירת האשמורות ובעיקר את קטע "הוידוי" בקול כנוע ובקול בוכים. ועימו, יחד כל קהל המאות. וכאשר נשמעו קטעי "י"ג מידות של רחמים" נתלוו אליהם קולות אדירים של תקיעות ותרועות שופרות, מה שמכונים בפי ההמון "שופרות תימניים, גדולים ומסולסלים". אין ספק, שהיו אלה, רגעי שיא של קדושה, טוהר, הוד ורוממות… את כבוד הרב, המשיך החזן שמואל שי הי"ו, איש רעננה, עד קטעי "המרנות" והרב יהודה גמליאל סיים "ביתר שאת וביתר עוז" את "סדר האשמורות".


 


לאחר תפילת שחרית, עמד ר' מאיר קרני הי"ו על בימת "ארון הקודש" ובהתרגשות גדולה הודה בראשית דבריו לבורא עולם. לאחר מכן, ר' מאיר הודה לחבריו/עמיתיו, חברי הנהלת בית הכנסת "העושים לילות כימים, במסירות נפש למען מתפללי בית הכנסת  – בפרט ולמען הקהילה התימנית ועם ישראל – בפרט". ר' מאיר לא שכח להודות לרבנים, למאות האנשים והנשים, ובעיקר לנשים שטרחו ועמלו קשות בהכנת ארוחת הבוקר שאליה הוזמן כל הקהל לאחר התפילה, לחברי הנהלת העיר שנכחו במעמד הקדוש ובראשם לראש העיר, מר יצחק אוחיון, שגם הוזמן לומר מילות סיכום ולברך את הציבור, כאמור בתחילת הכתבה. ולבסוף, ר' מאיר הודה לכבוד הרב יהונתן אדואר שליט"א המגיע לפרקים לבית הכנסת ומעביר דרשות ושיעורי תורה, והעומד בראש המרכז הרוחני "אור אברהם אוהבי" שגם, הפעם, לקח חלק בארגון ליל האשמורות/הסליחות.


ארוחת הבוקר שכללה מיני מאפה שונים מעשי ידיהן של נשות תימן, גבינות וביצים ושתייה (חמה וקרה) "כיד המלך" הייתה עשירה, מכובדת ומכבדת.


"מי שלא ראה את קהל המאות באמירת הסליחות ומי שלא שמע את קולות השופרות שבקעו והרעידו אף את כותלי בית הכנסת, ובמיוחד מפיהם של נערים מתחת לגיל הטיפש-עשרה… לא ראה מעמד קדוש ולא שמע קול שופר מימיו", כך במילים פשוטות ובהתרגשות גדולה, סכם את המעמד ידידי הטוב וחברי היקר, מר שלום שטימלר הי"ו שדרן ומגיש עיקרי בתוכנית הרדיו השבועית (בימי חמישי, בין השעות 4:00 – 5:00 אחה"צ ברדיו 106FM) "שלום עם מסורת" שבה אני זוכה, ב"ה, להיות עמית ואורח קבוע.



 


הכותב ברגש, בתודה, ביקר רב ובהערכה למארגנים ומאורגנים,


 


הצב"י מוטי גולן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות
    דילוג לתוכן