וירא אליו ה' באלוני ממרא וגו'. אפשר לרמז ליתן טעם למה נאמר סתם וירא אליו ולא נאמר וירא ה' אל אברהם אלא זה ירמוז על זמן יציאת הנשמה כמ"ש ז"ל בשעת יציאת הנשמה השכינה נגלית אל האדם בין צדיק בין רשע אלא שהצדיק היא תדיר עמו בין בחייו בין לאחר מיתה כמ"ש כאן אל נא תעבר מעל עבדך. משא"כ הרשע אינה אלא לפי שעה ואז מסתלקת ממנו ובא מלאך המות ב"מ ומטיף בו ג' טיפין והוא מזיע ומתחמם זהו באלוני כלומר בתוקף הסט"א. ממרא שטועם באותה שעה שמטיף בו ג' טיפין טעם מרירות המות וממנה מת וממנה מסריח וממנה פניו מוריקות. כחום היום שאין לך חום קשה מחמימות זו. וישא עיניו וירא שיוצאת הנשמה לקראת השכינה שבאה ונגלית אליו כמ"ש וירא אליו ה' סתם הוא וכל אדם. והנה ג' אנשים השכינה והמלאך המות ומלאך הדין וכולם עומדים עליו וזהו נצבים עליו וירא וירץ לקראתם מפתח האהל כיון שרואה אותם הנשמה רצה לקראתם ויוצאה מהגרון שהוא פתח אהל הנשמה ואז וישתחו ארצה:
23
ינואר
כתיבת תגובה